RENGINIO PROGRAMA
Pirmojoje renginio dalyje bus pristatytos:
– strateginio-erdvinio planavimo praktikos, taikomos užsienyje, ekspertų nuomonė ir jų įžvalgos apie inovatyvių teritorijų planavimo įrankių pritaikymo galimybes Lietuvoje, pristatoma LR BP konkretizuotų sprendinių rengimo metodika.
– kokybiniai strateginio valdymo Lietuvoje pokyčiai, pagrindinių strateginių dokumentų sąsajos (NPP 2030 ir naujojo LR BP), jų reikšmė įgyvendinant pagrindinius ateinantį dešimtmetį valstybėje aktualiausius pokyčius įvairiose srityse.
Antroje renginio dalyje vyks panelinė diskusija, kurios metu diskusijos dalyviai aptars pirmuosius LRBP sprendinių rezultatus, Lietuvoje vykstančius strateginio valdymo ir teritorijų planavimo pokyčius, jų sąsajas ir reikšmę tolimesniam šalies vystymui(si). Renginio dalyviai galės pasisakyti ir užduoti klausimus panelinės diskusijos dalyviams.
9.45 Dalyvių registracija – prisijungimas per internetinę nuorodą: https://bit.ly/LRBP2030
10.00 Informacija apie renginio eigą ir bendrą tvarką
10.05 Ministras Pirmininkas Saulius Skvernelis / LR aplinkos ministras Kęstutis Mažeika. Sveikinimo žodis
10.15 Han Dijk – PosadMaxwan design & strategy ir Generation.Energy partneris, Nyderlandai. Pranešimas “Savaime suprantama”, kaip gero (urbanistinio) planavimo principai turi būti taikomi mūsų gyvenamojoje aplinkoje. (parsisiųsti prezentaciją)
10.35 BUUR (Bureau for Urbanism) įmonės vadovas Johan Van Reeth, Belgija. Flandrijos regiono modelis: inovatyvus teritorijų planavimo įrankis „Tvarumo kompasas“ ir jo pritaikymo galimybės Lietuvai (parsisiųsti prezentaciją)
10.55 LR finansų ministras Vilius Šapoka. Kokybiniai strateginio valdymo Lietuvoje pokyčiai, NPP 2030 ir naujojo LR BP sąsajos ir reikšmė juos įgyvendinant
11.05 LR aplinkos viceministras Marius Narmontas. LR BP 2050 koncepcijos vizija, ateities perspektyvos ir tolimesni veiksmai formuojant
konkretizuotus sprendinius
11.15 UAB „Civitta“ partneris Egidijus Skrodenis. LR BP konkretizuotų sprendinių rengėjų komandos pristatymas
11.25 Urbanistas Donatas Baltrušaitis. „Kaip detalizuoti LR bendrojo plano 2050 viziją? Konkretizuotų sprendinių atlikimo metodologija ir jos pagrindiniai etapai” (parsisiųsti prezentaciją)
11.55 Panelinė diskusija. Diskusiją moderuoja renginio moderatorė Daiva Žeimytė. Dalyvauja užsienio pranešėjai, LRBP rengėjų komandos nariai, LRVK atstovai, LR Seimo nariai, viceministrai (Lukas Savickas, Darius Sadeckas, Marius Narmontas, Guoda Burokienė, Tautvydas
Tamulevičius). Dalyvių sąrašas tikslinamas
12.55 AM LR BP rengimo proceso projekto vadovė Asta Rokickienė.
Baigiamasis žodis
Siekdami pabrėžti organizuojamo renginio svarbą ir atskleisti jo turinį, pateikiame informaciją apie galiojančius strateginius planavimo dokumentus, rengiamą LRBP dokumentą ir preliminarią forumo programą.
Lietuvos strateginio planavimo struktūroje yra trys aukščiausi lygiaverčiai šalies strateginio planavimo dokumentai, kuriuos tvirtina LR Seimas: Nacionalinė saugumo strategija, Nacionalinė pažangos strategija 2030 ir Lietuvos Respublikos teritorijos bendrasis planas (LRBP) (koncepciją tvirtina LR Seimas, o sprendinius – LR Vyriausybė). Nacionalinė pažangos strategija ir LRBP turi tą patį siekį – darnus visų šalies sektorių vystymas. Nacionalinė pažangos strategija šių tikslų įgyvendinimui turi fiskalines priemones, o LRBP – privalomąsias teritorijos (naudojimo ir apsaugos) nuostatas.
Analizuodami šių trijų svarbiausių dokumentų įgyvendinimą, pastebime, kad:
- Nacionalinės pažangos strategijos įgyvendinimas kito ne kartą ir galimai išsikreipė dėl nuolat besikeičiančių Vyriausybės programų, ES keliamų naujų reikalavimų ar atskirų strategijų ir ministerijų kuriamų plėtros programų;
- skirtingai nei Nacionalinė pažangos strategija, galiojantis LRBP (parengtas 2002 m.) ir jame patvirtintos nuostatos nuosekliai įgyvendinamos iki šiol, nes vadovaujantis Teritorijų planavimo įstatymu, LRBP yra privalomasis dokumentas. Manytina, kad LRBP yra vienas efektyviausių įrankių koordinuoti visas veiklas (suteikiant joms teritorinę išraišką), užtikrinant darnų šalies teritorijos panaudojimą.
Daugumai teritorijų planavimo dokumentai asocijuojasi tik su įvairiausių draudimų rinkiniu, ribojančiu statybą ar ūkines veiklas.
Pagrindinis AM ir visos LRBP komandos tikslas – paneigti šį klaidinantį įsitikinimą ir parodyti, kad LRBP yra ne draudimų, o potencialių galimybių planas, specialistų ir valstybės vadovų rankose galintis tapti “navigacija, parodančia kur šalyje yra didžiausias ekonominis, socialinis ir aplinkosauginis potencialas”.
Ne mažiau svarbu – matant neatsiejamas sąsajas tarp LRBP, Nacionalinės pažangos strategijos ir Nacionalinio pažangos plano, visus šiuos strateginio planavimo dokumentus tarpusavyje suderinti. Intensyviai bendradarbiaujame su Vyriausybės kanceliarija ir Finansų ministerija, vykdomoje strateginio planavimo pertvarkoje (Seimui yra pateiktas naujas Strateginio planavimo įstatymo projektas, Vyriausybei – naujas Nacionalinio pažangos plano projektas).
Taigi šio forumo tikslas pristatyti mūsų (Aplinkos ministerijos), Finansų ministerijos, LR Vyriausybės kanceliarijos nuveiktus bendrus darbus šioje srityje – papasakoti, kokių rezultatų būtų galima tikėtis valstybės valdymo efektyvumui ir vystymosi darnos užtikriui, jei trys svarbiausi šalies dokumentai ateityje būtų įgyvendinami sanglaudoje su visomis valstybės institucijomis. Pridedame preliminarią forumo programą.
Matyt, daugeliui kyla klausimas, kaip rengiamas LRBP ir kodėl jis rengiamas jau trejus metus?
Viena pagrindinių priežasčių, kodėl LRBP yra unikalus ir sudėtingas – tai ne tik teritorinę sprendinių išraišką turintis dokumentas, bet ir kompleksinis dokumentas, t.y. sudarantis prielaidas visų sričių darniam vystymuisi. Suderinanamumo paieška – ilgas ir sudėtingas procesas, reikalaujantis gilių žinių ir lankstumo įvairiose srityse.
LRBP turi tris pagrindinius rengimo etapus: I esamos būklės analizė, II – konceptualieji sprendiniai (vizija) iki 2050 m. ir III- konkretizuoti sprendiniai iki 2030 m.
Pirmas LRBP etapas (analizė), yra baigtas. LRBP analizės etapas truko pusantrų metų, kurių metu buvo atlikta visų sektorių ir tarpsektorinė analizės, suderinant visų ministerijų pozicijas.
Antras LRBP etapas – LRBP koncepcija (2050) – parengta ir pateikta LR Seimui.
Šiame etape suformuota bendra ir integrali šalies teritorijos erdvinio, aplinkosauginio, socialinio ir ekonominio vystymo vizija, suformuoti naudojimo ir apsaugos prioritetai ir kryptys (koncepcija). Seimui pateiktos pasirinkti dvi koncepcijos alternatyvos, kurios rengiamos tuo pačiu vertybinių pagrindu ir laikomasi tos pačios vizijos, skiriasi tik įgyvendinimo priemonės ir pasirenkami įgyvendinimo keliai.
LRBP koncepcijai atliktas strateginių pasekmių aplinkai vertinimas.
Dabar esame trečiajame etape – LRBP (2030) sprendinių konkretizavimo stadijoje ir rengiame metodiką, kuri nustatys kaip detalizuoti LRBP koncepcijos etape suformuotus sprendinius, siekiant neapsirikti, pakartotinai analizuojamos tinkamiausios šio dokumento įgyvendinimo galimybės.
Visų šių etapų rezultatų visuma bus LRBP.
LRBP rengimo procese organizuojame susitikimus ir diskusijas su visų ministerijų atstovais visuomene ir suinteresuotomis organizacijomis.
Nuolat gauname pasiūlymų bei naudingų įžvalgų, kuriuos analizuojame kartu su LRBP rengėju ir deriname su visomis ministerijomis.
Prie šio projekto dirbo ir dirba apie 50 įvairių sričių specialistų/mokslininkų/profesorių. Vyksta konsultacijos su verslo ir įvairių bendruomenių atstovais.
Svarbu pabrėžti, kad tiek mes – LRBP organizatoriai (Aplinkos ministerija), tiek LRBP rengėjai, tikime šiuo projektu ir turime viziją kaip siekti geresnės gyvenimo kokybės ir darnios aplinkos Lietuvoje.
Norime ja dalintis, išgirsti pasiūlymus ir tobulėti.